Zaćma - co to jest i jakie ma objawy

Zaćma to choroba dotykająca wiele osób, szczególnie po 60. roku życia. Jest ona konsekwencją zmniejszania elastyczności soczewki oka oraz jej stopniowego mętnienia, które w niektórych przypadkach może doprowadzić do całkowitej ślepoty. Wcześnie zdiagnozowana katarakta może zostać usunięta, zanim uniemożliwi choremu codzienne funkcjonowanie.

Zaćma - skąd się bierze?

Może być ona wrodzona lub nabyta. Zdarzają się przypadki, że tuż po narodzeniu obserwuje się charakterystyczne odruchy niemowlęcia, takie jak m.in. uciskanie oczu, które mogą świadczyć o tym, że dziecko cierpi na zaćmę. Innymi przyczynami występowania katarakty wrodzonej, mogą być zakażenia wewnątrzmaciczne, takie jak m.in. różyczka, półpasiec czy grypa. Niezależnie od przyczyny powstania schorzenia wrodzonego, rozwiązaniem jest operacja.

Znacznie częściej spotykana jest zaćma nabyta, która dotyka głównie seniorów. Powstaje wskutek starzenia się soczewki oraz niektórych chorób, takich jak np. cukrzyca. Objawy katarakty mogą pozostać niezauważone przez wiele lat. Dzieje się tak dlatego, że w początkowej fazie choroby charakteryzuje się ona zmniejszeniem ostrości widzenia, co często odbierane jest jako naturalne, postępujące wraz z wiekiem pogarszanie się wzroku.

Objawy zaćmy

Zaćmę, szczególnie jednostronną łatwo przeoczyć, jednak są objawy, które mogą na nią wskazywać. Im wcześniej zostaną one dostrzeżone przez chorego i skonsultowane ze specjalistą, tym szybciej będzie można wdrożyć odpowiednie leczenie.

Główne czynniki wskazujące na zaćmę, to m.in.:

• zamazany obraz,
  • zmniejszenie intensywności widzianych barw,
  • swędzenie i łzawienie oczu,
  • wrażliwość na światło,
  • częsta potrzeba zmiany okularów.

Leczenie

Profilaktyka zaćmy jest praktycznie niemożliwa, jednak dzięki stałemu rozwojowi medycyny, możliwe stało się wypracowanie skutecznych metod leczenia. Warto zaznaczyć, że zmętnienie nie zawsze obejmuje całą soczewkę - zdarza, się że chory jest jedynie jej fragment. Wtedy możliwe jest zastosowanie specjalnych kropli do oczu, opóźniających postępowanie schorzenia.

Większość przypadków zachorowań kwalifikuje się jednak do leczenia chirurgicznego. Operacja zaćmy polega na wszczepieniu pacjentowi nowej, sztucznej soczewki, która w zależności od rodzaju może m.in. korygować wady wzroku czy chronić oko przed promieniowaniem UV.

Ten małoinwazyjny zabieg wykonywany jest w Polsce na NFZ, jednak w związku z odległymi terminami, część osób decyduje się na przeprowadzenie go za granicą. Dzięki specjalnej dyrektywie, możliwe jest uzyskanie zwrotu kosztów operacji, przy znacznie skróconym czasie oczekiwania na jej wykonanie.